Zit jij snel op de kast? Lees mijn persoonlijke verhaal over ontladen

Voorkom dat jij de Assepoester van je gezin wordt (4 stappen)
januari 30, 2018
Continu opvoeddiscussies? Probeer dit eens!
februari 8, 2018

Zit jij snel op de kast? Lees mijn persoonlijke verhaal over ontladen

Zit jij snel op de kast?

Lees mijn persoonlijke verhaal over ontladen

Hoef jij maar de naam van de ex te horen en je zit al op de kast?
Hoef jij maar te denken aan het wisselmoment en je krijgt al buikpijn?
Hoef jij maar een bepaalde blik te zien bij je partner en je bent woest?

Dit klinkt voor sommigen wellicht vrij extreem, maar voor veel van mijn klanten is dit realiteit. Door alle complexe kenmerken van het samengestelde gezin is de spanning hoog opgelopen. De stiefouder (en de rest van het gezin meestal ook) loopt op eieren, raakt continu verzeild in conflicten, voelt zich verdrietig, boos of ontmoedigd.

Je raakt in een vicieuze cirkel. Doordat je zo gespannen bent, raak je sneller getriggerd. Doordat je zo snel getriggerd bent, lopen de conflicten sneller hoog op. Door de hoogoplopende conflicten raak je nog meer gespannen. Het gaat van kwaad tot erger. Hoe kom je hier weer uit?

Tot enige tijd geleden was dit ook mijn realiteit. 

Continu voelde ik me gespannen, alert, geprikkeld en moe tegelijkertijd. Ik had vaak rugpijn en was snel boos. Zodra ik probeerde te ontspannen, voelde ik alleen nog maar meer onrust opborrelen. Met als gevolg dat ik nauwelijks tot rust kwam. Ik zat in de hierboven beschreven vicieuze cirkel.

Totdat…. Ik het verschil ontdekte tussen ontspannen en ontladen.

Ontspannen, dat deed ik wel: leuke uitstapjes met ons gezin, een avondje sauna, wandelingetjes maken, yoga en afspreken met vriendinnen. Wat doe jij om te ontspannen?

Maar ontladen, ik wist niet eens dat het bestond. Ontladen, ben jij daar bewust mee bezig? Wat is ontladen eigenlijk?

Ontladen is jezelf ontdoen van lading. Die lading bestaat uit opgestapelde spanningen (of traumatische ervaringen) die zich hebben vastgezet in het lichaam. Zodoende hebben ze invloed op je spieren, je zenuwstelsel en je hersenen. Heb je veel rugpijn of hoofdpijn? Slaap je slecht en pieker je veel? Ben je snel boos of geïrriteerd? Kun je je moeilijk concentreren? Dikke kans dat er bij jou iets te ontladen valt.

Aanhoudend gedoe in je relatie of gezin kan ervoor zorgen dat spanning zich opstapelt in je lijf. Heb je daarnaast nog een traumatische ervaring gehad, stress op je werk of problemen op andere vlakken in je leven, dan heb je algauw een aardige lading. Zolang je deze spanning niet ontlaadt, ben je als een te strak opgedraaide wekker die om het minste of geringste af gaat.

Al heb je je nog zo voorgenomen om niet meer uit je slof te schieten, of met verbindende communicatie te reageren, het lukt niet. De druk is gewoonweg te hoog.

Hoe doe je dat dan, ontladen? Twee mogelijkheden.

1. Via je geest. In individuele coachgesprekken help ik je om alles te uiten wat er in je leeft. Door te vertellen en te doorvoelen wat zich in je heeft opgestapeld neemt de spanning af. Zodra de druk eraf is, ontstaat er als vanzelf ruimte voor oplossingen. Wil je weten of dit bij je past? Klik hier

2. Via je lichaam. Misschien herinner je je dat je na een heftige gebeurtenis stond te trillen op je benen? Heb je ooit een bevalling meegemaakt, dan herinner je je misschien nog wel je trillende benen tijdens of na de bevalling? Dat is ontlading. Het lichaam doet dat vanzelf. Maar wij hebben geleerd dat trillen raar of zwak is, dus we proberen het te stoppen. Met als gevolg dat de spanning in het lichaam blijft. Een methode om dit alsnog te ontladen en waar ik zelf veel baat bij heb is Tension Release Exercise (TRE). Dit is een serie oefeningen die het natuurlijke trilmechanisme van je lijf activeert. Je trilt dus alle spanningen eruit. Het zijn simpele oefeningen die iedereen kan doen. Na het volgen van een workshop kan je dit zelf thuis blijven doen. Simpel en goedkoop dus! Meer weten over TRE? Lees dit boek of bekijk dit filmpje (Engels gesproken).

Nog beter is als je ontlading via lichaam en geest combineert. Ikzelf zocht hulp bij diverse therapeuten en doe sinds enige tijd zelf trilsessies (zo noem ik ze). De effecten zijn enorm. Ik ben veel minder snel getriggerd, conflicten zijn er nauwelijks nog en zijn minder heftig, mijn rugpijn is vrijwel verdwenen, ik voel me rustiger en heb meer vertrouwen. Ik stapte uit de vicieuze cirkel van spanningen en conflicten. Met als grootste cadeaus dat mijn relatie verdiept is, dat ik meer geniet van mijn gezin, dat de band met mijn stiefzoon verbeterde, EN dat ik nu nog beter andere stiefouders kan helpen om ook deze resultaten te behalen. Ik zou willen dat ik TRE eerder had ontdekt.

2 Comments

  1. Hester schreef:

    Hoi Mariska, wat leuk dat je aandacht geeft aan TRE en aan het feit dat spanning (chronisch hetzij acuut) opgeslagen wordt in het lichaam als we het niet ontladen. Ik gebruik zelf ook al een aantal jaren TRE en het heeft mij in het moederschap al zoveel gegeven. Ik ben daardoor zo enthousiast geworden dat ik zelf TRE provider ben geworden. Mocht je ooit willen uitwisselen of mocht ik iets voor je kunnen betekenen van harte welkom om contact op te nemen. Voor nu wens ik je heel veel plezier en succes met je prachtige missie! Warme groet Hester

    • Mariska schreef:

      Hallo Hester, dank je wel voor je leuke reactie! Wat mooi dat jij ook zoveel baat hebt bij TRE en dat je het nu aan anderen mag leren. Ik zal je aanbod onthouden, dus wellicht tot ziens! Hartelijke groet, Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *