Hoe NIVEA vrede brengt in je stiefgezin

Wat de ex en je stiefkinderen te maken hebben met jouw jeugd
augustus 30, 2018
Brief aan iedereen die een stiefouder kent
september 27, 2018

Hoe NIVEA vrede brengt in je stiefgezin

Hoe NIVEA vrede brengt in je stiefgezin

Denk je aan NIVEA, dan denk je waarschijnlijk aan de crème in zo’n blauw blikje met witte letters. Daar gaat deze blog niet over. Waar ik het over wil hebben is de ándere betekenis van NIVEA, namelijk: Niet Invullen Voor Een Ander. En hoe je NIVEA toepast voor meer rust en vrede in je stiefgezin.

We denken vaak te weten wat de ander denkt, voelt of wil

Omdat we gedrag van anderen willen begrijpen, vullen we in wat hun gedachtengang, gevoel of motivatie zou kunnen zijn. We zijn snel geneigd om onze gedachten voor waar aan te nemen, zonder de ander te vragen of het wel klopt.

Hoe verleidelijk het is om ‘in te vullen voor een ander’, blijkt uit deze voorbeelden:

  1. Je partner heeft, zonder het met jou te bespreken, iets toegezegd aan de ex en jij zegt: “Je dacht zeker dat ik dat wel goed zou vinden?”
  2. Je wordt verzocht om een planningsfoutje van je partner en de ex op te lossen. Jij denkt: “Wat zal iedereen wel niet over mij denken als ik weiger om voor taxichauffeur te spelen?”
  3. Je ontdekt dat je stiefdochter is vergeten haar spullen op te ruimen voordat ze naar haar andere ouder ging en jij denkt: “Ze doet het er gewoon om!”
  4. Jullie ontvangen een brief van de advocaat van de ex-partner en je zegt: “Die denkt zeker dat ze recht heeft op meer geld.”
  5. Je 18-jarige stiefzoon heeft het huis niet opgeruimd of schoongemaakt toen jullie op vakantie waren en je denkt: “Hij heeft schijt aan ons.”

Dragen deze gedachten bij aan rust en vrede in je stiefgezin, denk je? Ik vrees van niet. Vul jij vaak in voor een ander? Kijk nog eens goed naar je eigen gedachten. Kloppen ze wel? En waar blijkt dat uit?

Invullen voor een ander heeft een aantal nadelen. Het kost veel energie om voor anderen te denken en wat je invult klopt meestal niet. Maar het ergste is nog wel dat het leidt tot onnodige spanning en ruis in de onderlinge verstandhouding.

Niet voor niets is de eerste stap in het proces van Verbindende Communicatie de waarneming. Als je verbinding met de ander wilt, dan is het belangrijk om in de eerste plaats overeenstemming te bereiken over de waarneming.

Waarnemen is vertellen wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt. Zonder interpretatie en zonder oordelen. In de hierboven genoemde voorbeelden zie je eerst de waarneming en pas daarna de gedachten die iemand daar mogelijk over kan hebben. Als je de voorbeelden nog een keer doorleest, alleen dan zonder de cursief geschreven gedachten, wat valt je dan op? Merk je dat er minder emotionele lading op zit?

Soms is het moelijker dan je denkt om een zuivere waarneming te doen. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je boos bent” is een interpretatie. Wat je waarneemt is waarschijnlijk een frons in het voorhoofd en een luidere stem dan het spreekvolume. Een ander voorbeeld: “De ex vergeet altijd wel iets in de overdrachtstas te stoppen.” Ook dat is een interpretatie. De zuivere waarneming zou kunnen zijn dat de ex-partner de laatste vier overdrachten iets is vergeten in de tas te doen.

Niet Invullen Voor Een Ander dus. Maar hoe dan wel?

Je kunt ervoor kiezen om je gedachten te checken bij de ander. Bijvoorbeeld:

  1. Stiefouder tegen partner: “Als ik hoor dat je iets hebt toegezegd aan je ex, zonder dat je dat met mij besproken hebt (waarneming), dan denk ik dat je aanname was dat ik het wel goed zou vinden. Klopt dat? (checkvraag)
  2. Stiefouder tegen partner: “Als ik je hoor vragen of ik je kinderen wil wegbrengen (waarneming), dan ben ik bang dat jullie mij niet meer aardig vinden als ik nee zeg. Klopt dat? (checkvraag)

Een andere optie is om jezelf eerlijk te uiten via de vier stappen van Verbindende Communicatie. Bijvoorbeeld:

  1. Stiefouder tegen stiefdochter: “Als ik zie dat er nog kleding en boeken op de grond liggen, terwijl jij al naar het andere huis bent (waarneming), dan voel ik irritatie (gevoel), omdat ik in een opgeruimd huis wil wonen (behoefte). Zou je mij willen vertellen wat er in je omging toen je wegging (verzoek)?”
  2. Stiefouder tegen zichzelf: “Als ik de brief van de advocaat zie (waarneming), dan voel ik stress (gevoel), terwijl ik zo verlang naar rust (behoefte). Ik ga proberen me hier zo min mogelijk mee te bemoeien (verzoek aan zichzelf).”
  3. Stiefouder tegen stiefzoon: “Als ik de vlekken op de vloer, de gebruikte vaat op het aanrecht en de friteuse in de tuin zie (waarneming), dan ben ik echt verbijsterd (gevoel), want ik wil erop kunnen vertrouwen dat jij ziet hoe fijn het voor ons zou zijn om in een schoon en opgeruimd huis thuis te komen (behoefte). Hoe is dat voor jou om te horen (verzoek)?”

Iets dat we zo gewend zijn, leren we niet van de een op de andere dag af. Dit vraagt oefening. En lief zijn voor onszelf als het nog niet lukt. Hieronder vind je een handige checklist.

Zo stop je met invullen voor een ander:

  • Observeer je gedachten
  • Check ze bij de ander
  • Oefen in waarnemen zonder oordelen en interpretaties
  • Onthoud de slogan: NIVEA

Ik wens je vrede in je stiefgezin én een zachte huid toe 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *