ZO word je als stiefmoeder nooit meer teleurgesteld op Moederdag

Ben jij nog de persoon die je was voordat je stiefouder werd?
april 11, 2019
Introverts en extraverts in 1 stiefgezin: gaat dat goed?
juli 4, 2019

ZO word je als stiefmoeder nooit meer teleurgesteld op Moederdag

ZO word je als stiefmoeder nooit meer teleurgesteld op Moederdag

Moederdag. De dag waarop vele stiefmoeders hopen op een blijk van liefde en waardering van hun stiefkinderen. Maar helaas…. een groot deel van de stiefouders krijgt niets met Moederdag of Vaderdag. Niets. Niet eens een tekening of een zelf geplukt bloempje.

Dit maakt menig stiefouder diep teleurgesteld en verdrietig. Het hele jaar doen ze van alles voor hun stiefkroost, en dan kan er niet eens een kleine blijk van waardering vanaf met Moederdag/Vaderdag? Daarna komt de verzuchting: “Waar doe ik het allemaal nog voor, eigenlijk?” Ze ervaren een scheve balans in wat ze geven en wat ze terugkrijgen. Lees verder om te ontdekken hoe je dit kunt oplossen.

Wacht niet tot Moederdag om geven en ontvangen in balans te brengen

In de twaalf jaar dat ik stiefmoeder ben, heb ik nog nooit een cadeautje ontvangen van mijn stiefzoon. Er waren tijden dat ik dat moeilijk vond. Inmiddels niet meer. Ik verwacht niet langer iets te krijgen. Zodra ik bij mijzelf merk dat ik iets voor hem doe terwijl ik er iets voor terug verwacht, stop ik ermee.

Mijn streven is alleen nog te geven vanuit het verlangen om bij te dragen aan mijn eigen leven of dat van anderen. Komt er ooit een cadeautje of bedankje, dan is dat mooi meegenomen, maar ik ben er niet langer afhankelijk van.

Voel jij je teleurgesteld en verdrietig als er op Moederdag niet aan jou gedacht wordt? Heb jij het gevoel dat je binnen je stiefgezin teveel geeft en er te weinig voor terugkrijgt? Ben jij een stiefouder die te weinig waardering ervaart voor alles wat je doet? Dan heb ik iets voor je: mijn meest effectieve tool voor stiefouders om geven en ontvangen in balans te brengen.

Oefening: MOETEN vervangen door KIEZEN

Denk nog eens aan alles wat je doet, zowel voor je stiefkinderen, als voor iedereen in je omgeving. Waarom doe jij al deze dingen? Heb je een bewuste keuze gemaakt om dit wel of niet te doen? Handel je vanuit plicht, schuld, schaamte of angst, dan gaat dit ten koste van je relaties en van je energie.

Volg de vier stappen hieronder en maak bewuste keuzes wat je wel of niet wilt doen EN vanuit welke intentie je dat doet.

Stap 1
Wat doe je in je leven wat je als niet plezierig ervaart? Maak een lijstje van elke activiteit die je vervelend vindt, maar toch doet, omdat je vindt dat je geen andere keus hebt.

Voorbeeld (fictief): “Ik ga iedere zaterdag mee naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon.”

Stap 2
Is de lijst af? Zeg tegen jezelf dat je al die dingen doet omdat je ervoor kiest, en niet omdat het moet. Zet voor elke activiteit die je hebt opgeschreven: “Ik kies ervoor om…”
Je zult waarschijnlijk bij meerdere activiteiten weerstand ervaren in jezelf.

Voorbeeld: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon.”

Stap 3
Als je hebt erkend dat je ervoor hebt gekozen om een bepaalde activiteit te doen, richt je je op de intentie achter je keuze door de volgende zin af te maken: “Ik kies ervoor om…omdat ik wil…” OF: “Ik kies ervoor om…omdat ik behoefte heb aan…” Ga op zoek naar je waarden, je motivaties, je behoeften. Hier vind je een lijst met behoeften die we als mens kunnen hebben.

Voorbeeld: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon, omdat ik hem wil steunen bij zijn wedstrijd.” OF: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon, omdat ik wil dat hij mij aardig vindt.”

Stap 4
Neem je lijstje nog eens door. Markeer alle activiteiten die je doet vanuit een van de volgende motivaties:

  • Goedkeuring krijgen
  • Straf of negatieve reacties voorkomen
  • Schaamte vermijden
  • Schuld vermijden
  • Uit plichtsbesef

Wees je ervan bewust dat deze activiteiten het meest schadelijk zijn voor jezelf en voor de ander. Je doet iets en je verlangt er iets voor terug, soms zonder dat de ander het weet. Stop met ‘zegeltjes sparen’ (ik heb zoveel voor jou gedaan, nu wil ik er iets voor terug hebben).

In het voorbeeld: Als ik met tegenzin mee ga naar voetbal, omdat ik wil dat mijn stiefzoon mij aardig vindt, kan ik daar beter mee stoppen. Ik ga op zoek naar andere manieren om het contact met mijn stiefzoon te verbeteren.

Krijgen door te geven

Het kan dus zijn dat je stopt met een aantal activiteiten. Het kan ook zijn dat je precies blijft doen wat je altijd deed, maar nu vanuit een andere intentie. Je stopt met het plegen van onbewuste ruilhandel. Je zult merken dat dit enorm positieve gevolgen heeft voor je energieniveau en voor je relaties.

Ik gun het jou en alle mensen om je heen dat je vanaf nu alleen nog maar dingen doet vanuit je verlangen om positief bij te dragen aan je eigen leven of dat van een ander. Zo ontvang je door te geven. En mocht er dan toch ooit een blijk van waardering jou kant op komen, dan is dat een ontzettend dikke bonus 🙂

Heb je behoefte aan ondersteuning bij de oefening? Vraag gerust een gratis kennismakingsgesprek aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *