Voorkom dat jij de Assepoester van je gezin wordt (4 stappen)

Je stiefkinderen staan onverwachts bij jullie op de stoep. Wat doe je?
januari 18, 2018
Zit jij snel op de kast? Lees mijn persoonlijke verhaal over ontladen
februari 1, 2018

Voorkom dat jij de Assepoester van je gezin wordt (4 stappen)

Voorkom dat jij de Assepoester van je gezin wordt: in 4 stappen naar balans in geven&nemen
Opvallend vaak hoor ik stiefmoeders verzuchten dat zij zich voelen als de Assepoester van het gezin. Ze zijn de meid en de oppas, maar ze krijgen er nauwelijks iets voor terug. Als ik dit hoor, gaat er bij mij direct een belletje rinkelen. Er zijn twee dingen aan de hand.

Ten eerste: er is een verkeerde verwachting over geven en nemen
Als in een relatie (bijvoorbeeld een vriendschap) geven en nemen in balans zijn, dan voelen we ons tevreden. Als de balans scheef is, dan gaan we onbewust op zoek naar manieren om dat te herstellen.

In een normale ouder-kind relatie werkt de balans anders. Voor ouders is het vanzelfsprekend om onvoorwaardelijk te geven. De kinderen vinden het normaal dat ze krijgen.

Hier gaat het mis. Stiefouders verwachten van hun stiefkinderen dat geven en nemen in balans zijn. Als ze iets doen voor hun stiefkinderen, dan verwachten ze daar (onbewust) iets voor terug. Maar kinderen (stiefkinderen dus ook!) vinden het normaal dat ze krijgen. Gevolg: de stiefouder raakt gefrustreerd en uitgeput

Om dit te voorkomen kun je drie dingen doen:

  1. Stoppen met geven.
  2. Ontvangen van een ander. Lees hier mijn eerdere nieuwsbrief over het ontvangen van steun en begrip.
  3. Ontvangen door te geven. Lees hieronder verder!

Ten tweede: de keuze over het wel of niet doen van taken is niet bewust genoeg gemaakt.
Wie bepaalt dat jij moet koken, helpen met huiswerk, schoonmaken, de was doen, op de (stief)kinderen moet passen, voor taxichauffeur moet spelen, ieders rotzooi moet opruimen? Waarom doe jij wat je doet?

Vaak gehoorde antwoorden op deze vraag zijn:
“Ze rekenen erop dat ik het doe”
“Sommige dingen moeten nou eenmaal gedaan worden.”
“Het is praktisch, het komt nou eenmaal zo uit.”
“Het hoort er toch gewoon bij.”
“Als ik het niet doe, doet niemand het.”
“Als ik het niet doe, dan heb ik ruzie.”
“Als ik het niet doe, komt iedereen in de problemen.”
“Ik kan de anderen hier toch niet mee opzadelen?”
“Ik kan toch niet zomaar zeggen ‘Ik kap ermee’?”

Zou een van deze antwoorden van jou kunnen zijn? Dan is de kans groot dat je handelt vanuit plicht, angst, schuld of schaamte. De energie van waaruit je handelt is negatief. De activiteit kost je bakken met energie.

Doe niets waar je geen plezier in hebt! – Marshall Rosenberg

Deze uitspraak komt misschien tamelijk absurd op je over. Hij bedoelt dan ook niet dat we massaal moeten stoppen met alles wat we niet leuk vinden. Wat hij bedoelt is dat je kiest om alleen nog maar dingen te doen vanuit het verlangen om een bijdrage te leveren aan ons eigen leven of dat van anderen.

Stiefouders die oververmoeid bij mij aankloppen, vraag ik de volgende oefening te doen: Moeten vervangen door kiezen (bron)

Stap 1
Wat doe je in je leven wat je als niet plezierig ervaart? Maak een lijstje van elke activiteit die je vervelend vindt, maar toch doet, omdat je vindt dat je geen andere keus hebt.
Voorbeeld (fictief): “Ik ga iedere zaterdag mee naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon.”

Stap 2
Is de lijst af? Zeg tegen jezelf dat je al die dingen doet omdat je ervoor kiest, en niet omdat het moet. Zet voor elke activiteit die je hebt opgeschreven: “Ik kies ervoor om…”
Je zult waarschijnlijk bij meerdere activiteiten weerstand ervaren in jezelf.
Voorbeeld: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon.”

Stap 3
Als je hebt erkend dat je ervoor hebt gekozen om een bepaalde activiteit te doen, richt je je op de intentie achter je keuze door de volgende zin af te maken: “Ik kies ervoor om…omdat ik wil…” Ga op zoek naar je waarden, je motivaties, je behoeften.
Voorbeeld: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon, omdat ik hem wil steunen bij zijn wedstrijd.” OF: “Ik kies ervoor om iedere zaterdag mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van mijn stiefzoon, omdat ik wil dat hij mij aardig vindt.”

Stap 4
Neem je lijstje nog eens door. Markeer alle activiteiten die je doet vanuit een van de volgende motivaties:
Om goedkeuring te krijgen
Om straf of negatieve reacties te voorkomen
Om schaamte te vermijden
Om schuld te vermijden
Uit plichtsbesef
Wees je ervan bewust dat deze activiteiten het meest schadelijk zijn voor jezelf en voor de ander. Je doet iets en je verlangt er iets voor terug, soms zonder dat de ander het weet. Stop met ‘zegeltjes sparen’ (ik heb zoveel voor jou gedaan, nu wil ik er iets voor terug hebben).

In het voorbeeld: Als ik met tegenzin mee ga naar voetbal, omdat ik wil dat mijn stiefzoon mij aardig vindt, kan ik daar beter mee stoppen. Ik ga op zoek naar andere manieren om het contact met mijn stiefzoon te verbeteren.

Een ander voorbeeld. Als mijn partner mij vraagt of zijn kind extra lang bij ons mag blijven, zei ik vroeger altijd “ja”, uit angst voor afwijzing. Nu kies ik regelmatig voor “ja”, maar met een andere motivatie. Namelijk, omdat ik graag mijn partner en zijn kind gelukkig zie. Ik kies hier zelf voor, zij hoeven hier nooit iets voor terug te betalen.

Het kan dus zijn dat je stopt met een aantal activiteiten. Het kan ook zijn dat je precies blijft doen wat je altijd deed, maar nu vanuit een andere intentie. Je zult merken dat dit enorm positieve gevolgen heeft voor je energieniveau en voor je relaties.

Ik gun het jou en alle mensen om je heen dat je vanaf nu alleen nog maar dingen doet vanuit je verlangen om positief bij te dragen aan je eigen leven of dat van een ander. Je ontvangt door te geven. Wat een rijkdom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *